Powered by Max Banner Ads 

Who Is PublicSource, Inc. and What Game Are They Playing?

peer reviewed health - Tom Shepstone ReportsTom Shepstone
Shepstone Management Company, Inc.

….
…. 

PublicSource, Inc. is out with one of the dumbest articles I’ve seen in a while on fracking. Who are they? Who funds them? What game are they playing?

There’s an awful lot “fake news” out there about fracking. A few days ago a website called Public Source published a post that ranks right up there near the top of the heap. It was stunningly bad. Here’s how it was titled:

“We helped residents near a fracking site test their air quality. Here’s what we found.”

I didn’t need to read any further to know where that was going to lead after seeing the reporter was reporting on their own work. I had already measured the calibre of PublicSource journalism last year. It had hyped a nonexistent problem with radioactivity in Ten Mile Creek. A year and half later, after the headlines had disappeared, DEP told us it was all nonsensePublicSource reported it with a very short piece but, of course, did everything it could to question the conclusion. They had already achieved their objective; raising alarms with no real evidence. Now They’re trying it again; this time with air quality.

The latest PublicSource attempt to generate fake fractivist news is full of holes, of course. I’ll get to that in a moment. First, though, I think we’re all entitled to know who PublicSource is and what game they’re playing. It’s called echo-journalism. Here’s the chart I used to explain last year:

publicsource

Special interest funders such as the Heinz Endowments and the Colcom Foundation fund fractivist instigators and the reporters of their antics. They also fund fractivists who then hype the results on their websites and in comments to the press as well that media, too. It’s one continuous echo; all financed by the same special interests. PublicSource admits as much in a footnote to their story on a Southwest Pennsylvania Environmental Health Project (EHP) study of air quality in PennTownship — a study in which they participated as a partner (emphasis added):

…is funded by some of the same foundations as the Southwest Pennsylvania Environmental Health Project. We are not for or against shale gas drilling and we did this project purely as a fact-finding mission.

This project was funded by Arizona State University and the Knight Foundation. The Heinz Endowments also helped support this project.

“Purely fact-finding” is enough to make anyone familiar with the Southwest Pennsylvania Environmental Health Project, PublicSource or the Heinz Endowments gag. Heinz is the queen of fractivist funders (see here as well), the EHP is a bad joke and PublicSource showed what it’s all about with that Ten Mile Creek claptrap. It also funds StateImpactPA, which uses PublicSource as a source. What we have, therefore, in Heinz, is an organization that funds the EHP to do some questionable testing in this case, that is then reported by a news outlet in PublicSource that Heinz also funds. How long before the Heinz-funded Clean Air Council touts it and the Heinz-funded StateImpactPA quotes them in another article echoing PublicSource?

Interesting, too, is the fact PublicSource while disclosing its largely fractivist funding sources, tells us little about who it really is philosophically other than the prattle about being “purely fact-finding.” It was created by the Pittsburgh Foundation in 2011 which told us just how fractivist it was with this statement from its 2011 Annual Report:

With the boom in Marcellus Shale drilling the past several years, a great deal of attention has focused on the threat that hydraulic frac- turing poses to the region’s water. A newer and growing concern, however, is the degree to which the new industry is aggravating Greater Pittsburgh’s already-prominent air pollution problem.

Doesn’t sound much like “purely fact-finding” was ever part of the mission, does it?  And, there’s very little, if any, fact-finding offered in this instance. The whole story is about how PublicSource and EHP conducted an air quality study, if you can call it that, in Penn Township, Westmoreland County, Pennsylvania with something called a Speck™ sensor. It’s a pretty interesting little device but is promoted as an “indoor air quality monitor empowering you to breathe easier,” not as a sophisticated piece scientific testing equipment. Their FAQ page, in fact, says this:

Is the Speck for indoor use only? What are the limitations for outdoor use?

The Speck is developed mainly for indoor use. While you can put it outdoors—for instance on a covered porch or in a garage—there are many outdoor variables that can impede the Speck’s function. For example, it will lose accuracy when humidity levels are very high (e.g. thick fog or during a rainstorm) or if anything obstructs the air intake (e.g. if a spider crawls in).

We will be working on calibrating and designing units that are more effective for outdoor use, and possibly even changing the enclosure for that case. However, that model is still months away.

PublicSource acknowledged several paragraphs after getting the allegations out (emphasis added):

They pointed to Environmental Protection Agency research that found accuracy issues with the Speck when it was used outdoors compared to a regulatory-grade monitor.

Researchers at New York’s Clarkson University recently tested the Speck and other low-cost air monitors indoors. They found that the Speck performed with “adequate precision” compared to more expensive monitors, but stated that the monitors could lose precision when used outdoors.

PublicSource suggests the Speck™ sensors are still good for spotting trends “in exploratory surveys (like ours) to get an idea if there is a pollution problem and if more robust air monitoring is needed.” They refer to the EHP report and state a “mountain of evidence seems to be building” against the shale industry. They also employ anecdotal evidence in the form of commentary from resident James Moore who lives 500 feet from an Apex Energy well pad and says he “suspected the gas site was emitting pollution that he couldn’t see, hear or feel” as if that was a meaningful contribution.

PublicSource

Photo of James Moore’s house from PublicSource story.

If you look real carefully over Moore’s right shoulder you’ll see some larger buildings. I wondered what they were, so I looked up the location of the Apex well pad and then checked Google Earth. This is what I found when I turned the street view to the left and moved ahead a bit:

publicsource

You can see Moore’s buildings on the right and several large traffic generating commercial/industrial buildings right next door. Here’s a closeup of one that is located perhaps 1,300 – 1,400 feet from Moore’s house:

PublicSource

Here’s an aerial view of the neighborhood:

PublicSource

You can see the well pad slightly right of center in the picture. Moore’s house is across the street, halfway between the two intersections. Notice Route 22 to the north about 1,000 – 1,200 feet away. It’s a 4-lane highway carrying 20,000 vehicles of traffic per day. Look at the development surrounding Moore’s house. There is commercial/industrial development in every direction within a quarter-mile. Think any of this might be a factor in whatever the indoor air quality measuring Speck™ sensors picked up?

The answer, of course, is obvious to anyone not out to make a fractivist case, but there’s more. Consider these factors:

  1. These measurements were conducted with indoor air quality monitoring equipment operated by volunteers “trained” by EHP and PublicSource.
  2. The study provides no baseline data regarding air quality conditions before drilling and fracking. References to baseline in the report refer, instead, to those periods between peaks when the air quality is well within EPA standards and rates “good to moderate.” There is no data to suggest air quality is better or worse than it was before drilling and fracking came to the area.
  3. The study bizarrely attempts to base its conclusions on peak, rather than average data on the theory there must be a cumulative effect. It even adds the peaks together and then compares them to the EPA standard as if that was a valid method of testing quality, only admitting, almost as an afterthought, the EPA “does not address peak exposures from PM 2.5.”

There is still more that is wrong, but you get the idea. The same type of junk science methods were used throughout the report, not only with respect to PM 2.5, but also regarding VOCs. Even PublicSource acknowledges “No chemicals exceeded any regulatory health standards,” in the case of VOCs, a fact the authors of the report could not bring themselves to admit. PublicSource also went to greta pains to make excuses for the VOCs not showing a problem but at least it admitted the fundamental truth.

This is how fake fractivist news is made and echoed by special interest foundations funding junk science and spreading it around. I can only think of one word to describe it; deplorable. That’s Heinz for you.

Print Friendly, PDF & Email
Email this to someoneShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Digg thisFlattr the authorShare on RedditShare on YummlyShare on StumbleUponTweet about this on TwitterShare on TumblrBuffer this pagePin on Pinterest

2 thoughts on “Who Is PublicSource, Inc. and What Game Are They Playing?

  1. Those SPECK meters only measure particulate levels. They don’t determine what particulate is present. The group that calls themselves Citizen’s Scientists run around with them. I got involved in a debate with a woman from Wyoming County who was running around with one in her car claiming it showed high levels of silica sand in the air from fracking because it would show high readings. She went to a Wyoming County Commissioners meeting at the time and tried to get them to give her $30,000 to conduct her study. She claimed the money was to be sent to someone in London to evaluate her readings. It sounds like fraud to me.

    Anyhow this EHP group is pretty much the same thing. They want funding to do these studies using cheap indoor particulate meters. Energy In Depth just did a recent article about a letter to the editor to my local newspaper written by their director. It is about the recent air quality study at Fort Cherry High School that the EHP says is flawed. I’m wondering if they may have tried to get the school to fund a study from them or if they are trying to get the school to fund them for another study.

    Read the EID article here:

    “SWPA Environmental Health Project Letter Ignores Facts on Ft. Cherry Study, Resorts to Scare Tactics”

    https://energyindepth.org/marcellus/swpa-environmental-health-project-letter-ignores-facts-ft-cherry-study-resorts-scare-tactics/

    Read the letter to the editor of the Observer – Reporter here:

    “Children at risk near drilling”

    http://www.observer-reporter.com/20161207/children_at_risk_near_drilling

  2. Pingback: Heinz Endowments Attack on Shale Rebuffed by CourtNatural Gas Now

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


 Powered by Max Banner Ads